|
Post by Emi on Oct 4, 2010 18:14:32 GMT 2
Indi korkea heinäisellä pellolla. Selkä-perse osa näyttää vammalle, mut tamma on siis sillee sivuttain. sori tää tämmönen epäaktiivisuus : )) Indihän näyttää varsin omalta isolta itseltään : D. Nyt siulla jo kertynyt 26 TK:ta. - PipsaAttachments:
|
|
|
Post by Emi on Oct 6, 2010 17:39:43 GMT 2
6.10 ESTE TREENIÄ
Varustin Indiä mukavaan tahtiin. Kiristin satulavyön kakkoseen molemmilta puolilta. Laitoin suojat tammalle etusiin. Kuolaimet suuhun, remmit kiinni ja kentälle. Tallilla oli aika paljon porukkaa, joitain alokkaita, luultavasti.
Säädin jalustin hihnat ja ponnistin tamman selkään. Olin jo aiemmin, heti tallille tultuani laittanut muutaman puomi radan ja pari isompaa estettä.
Ohjasin hoitsuni alkukäynneille oikeaan kierrokseen. Menisin varmaankin aluksi käynnit maastossa, mutta olin jättänyt maastoja väliin, varsinkin jos menen yksin. Kyllä lähden mielelläni kaverin kanssa maastoilemaan. Talvella on sitten mukavampi, kun ei ole karhuja.
Vaihdoin suuntaa pohkeiden avustuksella ja keräilin hieman ohjia. Aloin tehdä isoja ympyröitä, aina lyhyen sivun keskelle. Pitkillä sivuilla taas tein temponvaihteluita.
Vaihdoin taas suuntaa ja pyysin Indin reippaaseen raviin. Parantelin välillä istuntaani ja keventelin reippaasti.
Ohjasin Indin puomeista, pari kolahdusta kuului. Etenin seuraaville, ja muistutin Indiä pohkeilla jalkojen nostelusta, ja näin mentiin ääneti. Kehuin tammaa paljon ja nostin laukan, ohjailin tamman pienelle ristikko sarjalle. Indi laukkasi nätisti esteiden yli, pienellä hypyllä. Hiljensin sarjan jälkeen raviin ja hetken päästä käyntiin.
Nousin takaisin selkään, kun olin nostanut esteet n. 50cm korkuisiksi. Käyntäilin hetken. Indi oli jo nyt innoissaan nähdessään esteitä, mitä emme olleet hirveästi hypänneet.
Ravasimme kierroksen, toisenkin. Vaihdoin suunnan ja nostin laukan. Ohjailin Indin esteelle ja tamma kovensi selvästi vauhtiaan. Myötäsin esteelle hyvin ja jatkoin laukassa seuraavalle esteelle. Jouduin hiljentämään hieman Indin vauhtia ennen estettä. Tamma aloitti hypyn vähän liian aikaisin ja meinasi kaatua, kun kompasteli esteellä, minä taas meinasin pudota, mutta sain ajoissa harjaksesta kiinni. Hiljensin hetkeksi raviin, että Indi saisi rauhoittua.
Suuntasin taas eri esteille. Nyt oli ison puoleinen ristikko. Indi ilostui taas, mutta hillitsin tammaa. Menin ravissa esteelle ja nostin sen jälkeen laukan. Laukkailin isommalle pystylle, sille, jossa melkein kaaduimme. Hyppäsimme ja kehuin Indiä paljon hyvästä hypystä. Samassa alkoi kuulua taputusta ja hurrausta. Pipsa ja monta pientä tallilaista katselivat menoamme. Punastuin ja nostin uudelleen laukan. Ohjasin tamman ristikko sarjalle.
"Katsomo" meni menojaan ja jatkoin loppu raveissa tuntiani. Istuin harjoitus raviin ja otin jalustimet pois jaloista, sekä nostin ne satulan päälle kaarelle. Indi ravasi reippaasti ja totteli kun laitoin sen volteille. Olin mielestäni saanut ihanan hoitsun, joka kuunteli ratsastajaa. Hymyilin ja hiljensin käyntiin.
Kaarsin keskelle, taputin Indiä ja loikkasin alas selästä. Otin ohjat pois rakkaan hoitsuni kaulalta ja talutin sen talliin. Pienet alokkaat olivat luultavasti jo lähteneet, vain muutama hyöri ja ihasteli poneja. Pipsa siivosi karsinoita kovalla tohinalla. väistin kottikärryt ja laitoin Indin karsinaan. Otin suitset nopeasti pois ja vaihdoin tilalle värikkäät, loppukesästä ostamani päitset. Laitoin suitset ovessa olevaan naulaan. Irrotin suojat tammalta ja heitin ne käytävän reunaan. Avasin satulavyön, laitoin sen toiselle puolelle ja otin satulan hikisen Indin selästä. Nappasin kaikki varusteet syliini ja vein ne varustehuoneeseen. Pesin kuolaimet, laitoin ne naulaan. Puhdistin satulahuovan ja - vyön. Olin valmis pesemään tamman.
Avasin letkun, laitoin veden sopivaksi ja kastelin sillä innokkaan Indin, joka asteli paikallaan.
Vartin kuluttua olin pessyt tamman, ilman saippuaa, sillä tuo oli vain hikinen. Kuivailin tammaa hikiviilalla ja vein sen karsinaansa. Hain loimen varustehuoneesta ja loimitin kauniin ystäväni. Jemppu asteli juuri talliin ja tuli juttelemaan minulle. " Heii.. " " No moikka! " Vastasin innoissani. " Mitäs sulle, eipä olla just nähtykää.. " " Ihan hyvää, pakko vähän irrottautua, kun koulussa on niin paljon kokeita, huomennakin Ruotsin koe. " Selitin hieman harmissani. " Niin, no eihän sille voi mitään. Lähetkö ratsastaa? " " En, tulin just ja pesinki tän jo. " " Aaa joo.. Okei. Mäpä meen nyt Vilillä esteitä. " " Ok, jos meet, kentällä, niin siel on nyt sit esteitä mun jäliltä, että niitä voi hyppiä. " " Okei, katon jos on hyvän kokosia, mut miepä meen nyt. " " Joo, moro! "
Emi
Sie se sitten aina jaksat kirjottaa tollasia hehtometrin mittasia hoitoja : D. Sehän on varsin hyvä merkki, ettet huomannut katsojia, sillä silloinhan olet ollut sopivasti keskittynyt radan suorittamiseen. Mukavaa oli myös, että hoidosta löytyi myös vuoropuhelua, joka luo mielestäni yleensä kirjoituksiin rennon fiiliksen (: - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Oct 7, 2010 17:50:49 GMT 2
Ihana Nätti Daami Idiootti varma
x )))) <3<3
Nuo sanathan täsmäävät Indin vallanmainiosti, joskin tuosta idioottivarmasta en ole täysin varma… : D - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Oct 10, 2010 18:02:42 GMT 2
10.10.-10 MERKILLISTEN SATTUMUSTEN PÄIVÄ Juoksin Indin tarhan viereen, tietysti mopo, pyörä tai äidin kyyti olisi ollut mukavampi, mutta: Äiti ja Isä olivat kaupungilla, fillarista kumi puhki, kiitos ihanan isoveljeni joka tuli yllättäen käymään ja mopetista bensa loppu, eikä sitä näyttänyt olevan kotonakaan sitten lirua. " WOOPPPS!! " kiljahdin, kun liukastuin märkään nurmikkoon. No jes, olipa sitten ihana päivä. Uudet vaaleat housutkin ravassa ja märkinä. Tervehdin Indiä ja taputtelin sitä hetken. Kävelin talliin, josta löytyi iso pinkka tallikavereita. " Hei Emi, mitä sie muuten kiljuit pihalla? " Wicca kysyi huvittuneena. " Moi, lervasin kivasti tuohon aitauksen eessä olevaan nurmikkoon. " Naurahdin iloisesti ja huomasin ei-tutut kasvot. " Mutt hei, kukas sie oot? " Kysyin tytöltä. " Anni vaan, entäs ite? " Anni kysyi hieman ujohkosti. " Emi, kiva tavata, ketä hoidat? " " Miloa " " Okei, pikku oria. " " Lähteekö kukaan muute miun kans rauhalliselle käynti lenkille? " Kysyin hetken juttelun jälkeen. " Miee!! " Kuului huutoja huoneesta. Hymyilin iloisena. Olin saanut kivasti kavereita tallilta. Wicca ja Jemppu ainakin seurasivat perässäni. Wiccacin oli päässyt jo ratsastelemaan Janella, mikä oli parempi kuin hyvä asia.
Harjasin Indiä melko reippasti. Jemppu puhdisti kavioita Vililtä ja Wicca taas tappeli Janen kanssa, joka hammasteli tyttöä koko ajan. Indi hytkähteli aina välillä, kun harjailin sitä voimakkain vedoin, tamma nautti. Puhdistin hetken päästä kaviot ja sain tamman toisena suitsittua. Satulaa en laittanut, koska oli mukavaa mennä välillä ilman.
Pipsa punttasi minut tallipihalla selkään ja taputteli Indiä hetken. " Mitäs siulle kuuluu? " " Ihan hyvää, nyt on onneks vähän reipastunut tää miun hoito. " " Niin, no koulu on mitä on, mut etkös sie oo lukiossa? " " No oisin, mut jäin luokalle, ku puhuin reksistä paskaa ja se kuuli. Ja kaiken lisäks, ku me leikittii Draama tunnil sokkoo, niin kujautin reksiä turpaan. " " Vouu, kivakiva. Ärsyttää varmaan nähä sitä reksii melkei joka päivä? " " Öö, joo, mut se sai potkut. " Naurahdin ilkeästi. " Okei. Jännää, mut pitäkää hauskaa maastossa! " Pipsa nauroi ja meni talliin.
Käyntäilimme jo kaukana tallista, ulkona oli vielä aika valoisaa. Kuljin joukon edellä, Wicca ja Jane keskellä sekä Jemppu ja Vili vikana.
" Ravataan vähän! " Kajautin ja annoin Indille pohkeita, tamma siirtyi reippaaseen raviin. Ponit jolkottelivat hyvään vauhtiin takanamme.
Indi säikähti puskasta lehahtavaa isoa lintua, ja sai sen ansiosta pukkilaukka kohtauksen. Kiljahdin, kun tamma ampaisi kovaan laukkaan keskellä epätasaista polkua. Vilkaisin nopeasti taakseni, Vili ja Jane laukkasivat nopeasti perässämme. Katsahdin juuri eteeni, Indi oli hyppäämässä isoa estettä, olimme nähtävästi tulleet metsän kautta maastoesteradan alkuun.
Este lähestyi, se oli varmaan 60cm korkea. Indi oli aivan esteen edessä, mutta yllätyksekseni se ei hypännytkään, vaan kieltäytyi. Lensin esteen yli tyylikkäällä tavalla, suoraan mutaan.
Nousin ylös tulipunaisena. Jane seisoi Indin vierellä, ilman Wiccaa. Vili ja Jemppu taas ravasivat luoksemme. Jemppu kannusti ruunan laukkaan ja olivat pian luonamme. " Wicca tippu yhelle mättäälle tässä lähellä ja kävelee tänne päin. " Jemppu selosti vakavana. " Ootko kunnossa? " Tuo jatkoi vielä. " Ihan, uudet vaatteet vaan mudassa, mutta ne saa puhtaaks pesemällä. " Sanoin hermostuneena. Otin Indiä ohjista kiinni ja samalla nappasin myös Janen mukaan. Kävelimme vähän matkaa, kun Wicca tallusti meitä vastaan. " Moi.. " Tyttö sanoi ottaen hoitsunsa vastaan. " No moi. Mennäänkö isompaa hiekka tietä, ku alkaa olla jo pimeää? " Ehdotin ja hyppäsin Indin selkään korkean kannon päältä. " Jep " Jemppu vastasi tyytyväisenä.
Saavuimme tallipihaan varttia myöhemmin. " No teillähän kesti! " Pipsa tuli protestoimaan. " Joo, nää vähän säikky lintua ja reissu meni pídemmäks. " Sanoin ja valuin tamman selästä alas nopeasti. " Jaaha. " Pipsa vastasi ja meni takaisin talliin jutellen Jempun kanssa.
Riisuin Indiltä nopeasti suitset. Tamma oli jälleen hikinen, mutta ei niin pahasti, joten tyydyin laittamaan sille loimen. " Moikka rakkaani, nähdään pian! "
<3
Hui, onneksi ei sinnuun sattunu kun tipuit, Indi kun osaa olla aikamoinen jätti... Selkeästi kerrottu ja hyväntuulinen tarina taas siulta, hyvä. Päästämpähän siut nopeemmin putsaamaan likaantuneita varusteita... :3
|
|
|
Post by Emi on Oct 12, 2010 18:29:26 GMT 2
12.10 Syli, kullan kallis
Isä oli saanut moponi korjattua, joten pääsin tulemaan sillä. Kiinnitin mopokypärän lukon ja kaasuttelin tallille. Ilma oli kylmä ja syksyinen. Viime yönä oli jopa satanut hieman luntakin. Katsoin rannekelloani, puoli seitsemän illalla. En viipyisi kauan.
Sammutin mopon moottorin, risuin kypärän ja astuin lämpimään talliin. Ponit hirnahtelivat tyytyväisinä syödessään iltarehujaan. " Iltaa, Elli. " Moikkasin ja menin Indin luokse nopeasti. Avasin karsinan oven ja suljin sen samoin tein sisälle päästyäni.
Tervehdin hoitsuani ja rapsutin sitä päästä. Siirryin sivulle ja hieroin tuota vähän aikaa. Tamma nautti ja sulki silmänsä. Olin oppinut hieromaan hevosia Tanskassa kaverini luona. Jatkoin hierontaa pyörivin ja rauhallisin liikkein.
Lopetin hieromisen, kun olin saanut toisenkin puolen valmiiksi. Halasin hoitsuani ja pusuttelin sitä paljon. Hyvästelin Indin ja astuin pois karsinasta.
Kaasuttelin mopollani pois tallilta. Kotona menin lämpimään suihkuun ja sen jälkeen katsoin leffaa.
<3 8 DD
Voi, ihana rapsuttelu- ja hierontahetki teillä, Indiskäinen varmasti nautti sydämensä kyllyydestä. Olette hyvä pari :>
|
|
|
Post by Emi on Oct 13, 2010 18:58:38 GMT 2
13.10 IRTOHYPYTYSTÄ" Indiiii! " Huusin tammalle, joka oli tarhan toisella puolella. Indi hörähti ja lähti reippaasti kävelemään luokseni. " Irtohypytän sinuu tänään. Vaihtelua! " Hihkaisin tuolle, kun laitoin sen kiinni riimun-naruun. Talutin tamman sisälle ja harjasin vähän. Puhdistin pian kaviot ja laitoin narun tilalle juoksutusliinan. Olin rakentanut muutamia 50cm sarjoja kentälle, jotka vain odottivat hyppääjäänsä. Talutin Indin kentälle ja otin reunalta mukaani pitkän ruskean juoksutus raipan. Suljin takkini vetoketjun ja ojensin huiviani. Ulkona oli jo pimeää, sateista ja kylmää. Käskin Indiä menemään kauemmaksi ja kulkemaan ympyrällä. Tamma älysi mitä pitää tehdä ja käyntäili nätisti, kaula kaarella ympyrää. Se meni mukavasti muutaman kierroksen. Käskin sen tulemaan luokseni, jotta voidaan vaihtaa suuntaa. Indi ravasi nätisti jalkoja nostellen ja välillä horähdellen ympärilläni. Komensin tamman laukkaan ja tämä nosti reippaan laukan. Hymyilin sille ja kehuin aina välillä. " Prrrrrrr.... Ravii.. " Käskin rauhallisella äänellä. Tamma hidasti. Se ravasi muutaman kierroksen. " Ok, käyntiä sitten. " Sanoin ja annoin Indin hiljentää. Lyhensin juoksutus liinaa. Onnekseni Elli sattui kävelemään kentälle päin, joten sain hänet auttamaan hypytyksessä. Olin laittanut kolme estettä samalle sivulle ja tukevaa narua, niin ettei Indi pääsisi livahtamaan pois. Ravuutin tammaa hetken ja päästin sen sitten rataan. Tamma ravasi ensimmäiselle esteelle ja jatkoi kaksi muuta nätisti laukassa. Elli otti tamman vastaan ja toi sen. " Hieno tyttö! Hyvä! " Kehuin hoitsuani ja odotin että Elli menee toiseen päähän. Talutin tammaa uudestaan ravissa, kovensin omaa vauhtiani niin, että Indi rupesi laukkaamaan. päästin siitä irti, mutta tamma laukkasi niin hitaasti, että husasin sitä hieman raipalla. " Hienoa! " Vingahdin ilosta. Tamma hyppäsi nätisti kaikki esteet. Korotin keskimmäistä 70cm, joten se oli ihan hyvä. Otin Indin taas Elliltä vastaan, mutta vaihdoimme osia, että hän lähettäisi ja minä ottaisin. Elli lähetti Indin vauhdikkaasti. Tamma laukkasin hurjalla vauhdilla ensimmäiselle esteelle. Hiljensi vähän toiselle, joka oli ruimasti muita korkeampi. Viimeinen este meni sitten ravissa. Nappasin tamman kiinni ja huudahdin Ellille: " Eiköhän tää riitä?! " " Joo, lopetetaan vaan! " " Joo, mie juoksutan vähän aikaa liinas! " " Ookoo! " Kävelytin tammaa liinassa ja ravuutinkin vähän. Pian otin tamman lyhyelle narulle ja talutin talliin. " Hieno tyttö " Kehuskelin sille, kun oltiin tallissa. Indi oli mennyt ilman virheitä koko ajan, mikä oli aikamoinen ihme. Jätin tamman karsinaansa ja päätin, että seuraavalla kerralla voisin mennä koulua kentällä ja siivota tallin. -Emi<3Indi-
|
|
|
Post by Emi on Oct 14, 2010 17:07:43 GMT 2
14.10 KOULUKIEMUROITA
Mopoilin tallille jo aikaisemmin kun olin ajatellut. Olin lintsannut pari viimeistä tuntia, koska ne olivat liikuntaa, uintia. Tietystikkään en voinut mennä uimahalliin, syystä että...
Hain kottikärryt ja talikon tallin takaa. Kiidättelin niillä talliin ja rupesin puhdistamaan karsinoita. Laitoin mp-3'mesta kuulumaan hyvän kappaleen. Mötley Crüen Glitter. Hyräilin sen tahtiin ja olin pian siivonnut puolet tallista.
Kärräsin lannat lantalaan puolen tunnin päästä. Menin pikku talleihin ja puhdistin nekin nopeasti. Vein kärryt ja talikon paikoilleen.
Talutin Indin laitumelta ja vein sen karsinaansa. Rupesin riisumaan loimea. Ulkona oli kylmä, sekä koko iltapäivän oli satanut lunta. Maa oli hieman valkoinen.
Vein loimen varustehuoneeseen. Otin suitset, satulan, pintelit ja harjapakin mukaani.
Harjasin tammaa rauhallisesti ja juttelin sille paljon. Indi tuntui reippaalta karsinassa, mutta ratsastaessa se saattoi olla eri.
Puhdistin kavioita huolella. Indi pärski ja yritti vetää jalkaansa pois. Pidin kuitenkin kovasti ja tottuneesti kiinni, joten tamma ei saanut tahtomaansa vaan jäi odottamaan paikalleen.
Otin satulan käsivarsilleni, nostin sen Indin selkään ja asettelin oikealle kohdalle. Menin toiselle puolelle ja laskin vyön. Laitoin sen myös ensimmäiseen reikään ja mittasin jalustimet, mikä oli turhaa, koska ne olivat jäljiltäni. Pintelöin jalatkin reippaasti.
Laitoin ohjat kaulalle ja tarjosin kuolaimia hoitsulleni. Sain nopeasti suitsittua, joten talutin sen kentälle. Laitoin ohjat takaisin kaulalle ja kapusin reippaasti selkään.
En menisi pitkään, koska oli oltava kotona neljäksi, kun koulu loppui silloin. Kello oli vasta kaksi.
Verkkasin Indillä melko pitkään, taivuttelin ja tein temponvaihteluita. Nostin ravin ja jäin perus istuntaan.
Ravailimme harjoitusravia kasikolla. Indi korskahteli innoissaan ja yritti nostaa laukkaa. " Ptruuu " Rauhoittelin tammaa ja vein sen suoralle uralle. Vaihdoin suuntaa ja jatkoin harjoitusravissa kasikkoa.
Annoin hoitsulleni laukka avut ja vein sen pääty-ympyrälle. Hymyilin ja taputtelin sitä innoissani. Tamma laukkaili tyytyväisenä ja pukitteli hieman.
Hiljensin sen ravin kautta käyntiin ja otin jalustimet pois jaloista. Taputtelin hoitsuani ja halailin sitä selästä käsin. " WHIIUUHHH!!!!1111!! " x) Kuului läheltä, jänis loikki metsässä, Indi säikähti ja oma lopputulokseni oli.... Roikuin Indin kaulan alapuolella, kuin laiskiainen! Joku nauroi kentän ulkopuolella. Vilkaisin naurajan suuntaan, Jemppu. Tyttö otti kuvan kameralla, kun Indi pysähtyi ja yritti katsella jotenkin minuun. Irrotin jalkani ja päästin sitten kätenikin, kun jalat olivat maassa. Nauroin itsekkin katketakseni ja talutin tamman kuvaajan luokse. " Näytäppä " " Okei " Jemppu vastasi ja näytti kuvan. Nauroimme molemmat pitkään.
KUVA JOSKUS TÄHÄN!
Olin kerennyt ottamaan sopivat loppu käynnit ja vein sitten tamman talliin. Riisuin siltä varusteet ja loimitin. Talutin Indin tarhaansa ja pusuttelin hetken sille. Syötin muutaman leivänkin.
Jpss, muistahhan sie Pipsa lisäillä ne tulleet tk't sinne! : DD
|
|
|
Post by Emi on Oct 16, 2010 15:37:22 GMT 2
Indi löhöää pellolla : )) vähä vammaa kuva.. Hih, kesä-Indi! :3 Ihanan vihreä tausta, kesämuistot kihosivat mieleen. Pitää vain odotella sitä ensi kesää... - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Oct 20, 2010 10:35:05 GMT 2
20.10 Runoiluja
Suoraan Flienin pelloilta sinä laukkasit korvat hörössä elämääni. Siinä sinä olit, rohkea tammani, valkoinen hulmuharja hämärtyvässä tallissa loistaen. Olet vastustamaton, kun olet hämilläsi. Katsot poispäin ja yrität salata tunteesi. Et onnistu! Jänis laittaa päänsä pensaaseen ja luulee olevansa turvassa. Sinä piiloudut otsatukan taakse. Sitten ihmettelet, kuinka löydämme sinut.
: ))
|
|
|
Post by Emi on Oct 20, 2010 19:30:02 GMT 2
20.10 Runoilua part 2
Oikea tuittupääneiti, haluat aina saada tahtosi läpi, ja kun et onnistu, poljet jalka niin, että tanner tömisee, ja myyrät koloissaan luulevat maailmanlopun tulleen. Niin viattomana seisot naapurin ohrapellon laidassa, sievästi aivan reunassa, ja leuat jauhavat ohraa. Suurista, kauniista silmistä kuvastuu kysymys: "Eikö näin olisi saanut tehdä?". Ruskeiden silmien epävarma katse, puoliksi hörössä olevat korvat ja roikkuva alahuuli. Minä tiedän, että sinä tahdot minun jäävän luoksesi.
: DDD haahhh
Siustahan on runoilija kuoriutunut : D Mutta, tosiaan Indimäinen runo, se kun tuppaa aina kattomaan "enhän mä mittään oo tehny"-koiranpentu ilmeellään. Oikein laskettuna jo 34 Tk, wau. - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Oct 24, 2010 17:13:42 GMT 2
24.10 Jotain niin rasittavaa, silti ihanaa
" Et jumankauta tuu mukaan tallille, mie en jaksa vahtii sinuu!! " " Tuunnn! Ei minnuu tarvii vahtii!! " " Prääähh!! Et tuu, ja piste!! " Taas riita meneillään siskollani Sandralla ja minulla. Olin juuri lähdossä ja olin muutenkin jo myöhässä lenkiltämme Jempun ja Hermannin kanssa. " No okei, tuu sit. Äiti sano et sillä on jotain asiaa sulle, se on yläkerrassa! " Huudahdin lopuksi ja laitoin moponi moottorin kehräämään. Että pikku tyttöjä oli helppo huijata!
Kaasuttelin nopeasti pois pihasta ja naurahdin iloisesti. Laitoin kypäräni visiirin kiinni, kun tuuli piiskasi naamaani. Ulkona oli -2 astetta, ja tuntui kylmältä, vaikka todellisuudessa olikin melko lämmin päivä. Näin viimeisien muuttolintujenkin katoavan näköpiiristä. Hymyilin ja vihelsin jotain. Äänen rikkoi kuitenkin traktorin ääni. Hiljensin vauhtiani ja vilkaisin taaksepäin. Isänihän se. Joku muukin oli kyydissä, pieni ja punapaitainen - Sandra! EI! Huusin mielessäni ja pysähdyin, kun isäni rupesi viittomaan.
" Et sitten odottanut Sandraa?! " " No en, en mie jaksa vahtii sitä! Ja sitä paitsi myö mennään Jempun kaa varmaan Hirvijärvelle ratsastaen. " " Otat Sandran mukaan. " " Ei onnistu, ei se pysy esteillä kyydissä, eikä laukassakaan! " " Pysyy pysyy, tai sit lasket sen maahan siks aikaa. " " EI onnistu! " Huudahdin kovaan ääneen. " No sit saat viikon kotiarestia. Ja eikä teidän oo pakko mennä sinne lenkille. " " Phyhh, ei me voija mennä sinne lenkille muulloin, koska alkaa taas koulu ja ei oo aikaa olla montaa tuntii. Joku muu päivä. " " Okei, joku muu päivä sitten. " Isäni myöntyi ja Sandrakin nyökytteli sitten.
Viuhh, vihdoin tallilla. Jemppu verrytteli jo Hermannin kanssa kentällä. Tytön ilme näytti kireältä. " Moi! " Huikkasin tuolle. " No moi, päätit sit vihdoin tulla? " " Joo hei sori, kesti ku Sandra meinas tunkee mukaan. " Selitin nopeasti. " Laitan Indin valmiiks ja tuun! " Sanoin tuolle nopeasti ja painelin talliin. Onneksi Indi oli tallissa.
Nappasin muutaman harjan ja kaviokoukun mukaani. Tervehdin hoitsuani halimalla ja pienellä porkkanan tyngällä. Tamma hörähti ja polki jalkaa odottaen. Naurahdin ja rupesin sukimaan reippaasti.
Pian pääsin jo satuloimaan. Hyräilin jotain sooloja ja sain siinä välissä suitsetkin tamman niskaan.
Talutin rakkaan hoitsuni ulkoilmaan ulkoilemaan. Indi hörähti Hermannille, mutta pysähtyi käskettyäni. Otin penkin ja ponnistin selkään. Tamma liikahti sivulle, mutta asettui kun pääsin kunnolla selkään.
Käyntäilimme jutellen niitä näitä pitkin hiekka tietä. " Ravataanko hetki? " " Joo! " Painoin pohkeita hoitsuni kylkiin, se lähti reippaaseen raviin ja meni Hermannin ohi reilusti. Taputtelin sitä kaulalle pitkän ravi pätkän jälkeen, kun olimme siirtyneet käyntiin. " Indihän on tänään reipas! " Jemppu sanoi kun tuli hetken jälkeen takaisin vierelleni. " No melkein ainahan tää on, jos vaan saa sen liikkumaan. " Sanoin nopeasti ja mietin taas hetken ikä eroa. Olin tallin vanhimpia kävijöitä, muut olivat vuosia nuorempia. Ei se kylläkään haitannut, muualla kuin isoissa kaveri piireissä.
Käyntäilimme aika pitkään, kun huomasimme että olimme pian maastoesteradalla. " Nyt laukataan esteille asti! " Kiljaisin ja kannustin Indin kevyeen laukkaan. Tamma heitti päätään ja nosti nopeasti keinuvan ja helposti istuttavan laukkansa. Päätin kuitenkin että nousen pieneen kevyeen istuntaan.
Indi ponnisti nopeasti ja helposti noin 60cm korkean esteen yli. Painauduin hopsuni kaulaan ja tarrasin hieman harjakseen. Olin tottunut että Indi pomppii välillä kuin kenguru. Naurahdin ja taputtelin sen kaulaa samalla, kun nautin reippaasta laukasta. Kuulin kovan kiljaisun takaani. Hiljensin hoitsuni vauhdin pysähdykseen saakka ja käännyin katsomaan. Hermannin hoitaja makasi esteen päällä mahallaan ja naurahteli hieman. Hermanni taas seisoi patsaana tytön vierellä.
Ravuutin Indin heidän luokseen. Jemppu nousi esteen päältä ja otti Hermannin kiinni. " Mitä se teki? " " Kieltäyty tuon esteen, olin jo noussu kevyeen istuntaan ja sillee, sit toi ukkeli vaan kieltää kunnolla, siitä vaan kaulan yli vedin. " Jemppu nauroi. " Sulla on muuten hirmusen hyvä istunta " Hän jatkoi vielä. " Ahaa, no kiitos, mutta en nyt tiijä. " Naurahdin ja käänsin Indin esteiden suuntaan. Nostin hiljalleen laukan, hetken ravien jälkeen.
Suuntasin uusille esteille, Jemppu ja Hermanni perässä. Tällä kertaa toinenkin ratsukko selvitti esteen helposti. Indi sai lisää virtaa ja jouduin pidättelemään sitä paljon. Tamma pukitteli hetken, mutta rauhoittui sitten kun hiljensimme käyntiin. Minua kiinnosti seuraavat isot esteet mitkä näkyivät edessä päin.
Nostin taas laukkaa, esteen vieressä näkyi että este oli metrin korkuinen. Indi ponnisti kaarevaan ja isoon hyppyyn. Pysyin hyvin mukana esteen ja hiljensin sitten raviin, kun olimme selvittäneet esteen. Jemppu oli tullut esteen vierestä, sillä eihän Hermannilla niin isoja hypitty. Se oli viimeinen este ja loppu matka tallille mentäisiin vain ravia tai käyntiä.
" Eihän sua muuten sattunu ku vedit sen esteen päälle? " " Ei yhtään, ku valun vaan siihen sillee hellästi. " " Nii, joo. Hermanni hyppäs sen yhen esteen tosi nätisti ku menit mun eelle. " " Huomasin, mut Indi meni kyllä ihan siiiiiiika ihanasti sen vikan esteen! " Juttelimme käyntäillessämme jo melkein tallin pihalla. " Oho, mehän ollaan jo tallilla! " Jemppu sanoi hieman yllättyneenä matkan nopeudesta. Vaikka olihan matkaamme uponnut lähes pari tuntia!
Nousin hetkeä myöhemmin rakkaan hoitsuni selästä. Nostin jalustimet ylös ja otin ohjat pois kaulalta. Talutin tuon veturini talliin omaan karsinaansa.
Riisuin lämpimältä Indiltä varusteet pois ja tyydyin vaan loimittamaan sen, kun pitäisi joka tapauksessa laittaa ulos tarhaan.
Talutin hoitsuni ulos ja käännyin heti vasempaan tarhalle päin. Avasin portin ja raahasin tuon väsyneen kimon perässäni tuonne. Poistuin pieneltä laitumelta. Heipaksi Indi hörähti suloisesti.
E<3I taas hehtaari tarina : DD
Hehtaaritarina tosiaan! - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Oct 26, 2010 15:03:32 GMT 2
26.10 Aivan perushoitoOikea rakkaus stoori x))
Tallustin tallille heti koulusta päästyäni. Puolen tunnin linja-auto matka kotiin. Olin vaihtanut äsken vaatteet ja napannut eväät mukaan. Näin Indin piehtaroivan jo kaukaa punaisessa fleece loimessaan.
Tamma nousi kuitenkin ylös kun olin saapunut sen tarhan luokse. " Hei tyttö! " Tervehdin sitä. " No heippa vaan! " Kuului takaani, äänen omisti Elli. Olin säikähtää kuoliaaksi kun luulin Indin puhuvan. " Pöh, tyhmä Elli! " Huudahdin hänelle leikkisästi ja huitaisin huolimattomasti päähän. Nuori nainen naurahti ja ojensi riimun-narun. " Olin tulossa hakee tän sisälle ja harjata, mutta siepä ehitkin mukavasti ku tulit siihen " Elli hölpötti. " Niin, mie meinasin etten ratsasta tällä nyt tänään, saa tämmösen vapaa päivän, ku oon kuitenki menny nyt niin paljon. " Selitin nopeasti ja nappasin narun. Avasin portin pikaisesti ja otin luokseni tulleen Indin narun päähän.
Suljin karsinan oven ja kiinnitin hoitsuni sinne. Irrotin loimen tuolta ja vein sen varuste huoneeseen. Indi hörähti hieman ja höristeli korviaan kun kolusin harjapakkia. Otin sieltä muutaman harjan ja rupesin harjaamaan tammaa.
Indin alahuuli värähteli välillä ja se ynähteli jotain väliin. Halasin tuota lujasti ja jatkoin sitten harjaamista. Hetken kuluttua otin kaviokoukun. Kyykistyin Indin jalkojen viereen ja otin oikea oppisesti kavion maasta. Tamma nosti jalkansa reippaasti. Hoito uran alussa se ei halunnut toimia kunnolla, mutta nyt Indin ja minun välillä lepäsi rauhallinen side.
Sain pian viimeisenkin kavion puhdistettua. Elli astui karsinaan ja ojensi minulle nipun pieniä kuminauhoja. " Mie vähän aattelin et sie voisit letittää neitokaisen harjaksen. " Tuo sanoi päättäväisesti. " Joo, hyvä idea! " Innostuin ja rupesin väsäämään ensimmäistä lettiä. Siitä tuli oikein soma. Päätin että letittäisin ensin kuitenkin otsatukan.
Lopuksi minulla oli vain häntä jäljellä. Letitin sen nopeasti ja kiinnitin kuminauhalla. Indi näytti kauniilta. Näin kuinka Elli letitteli jonkun ponin harjaa. Menin ponin karsinan ovelle, siellä seisoi Nenny, jonka tuuhea otsis oli letitetty.
Lompsuttelin takaisin hoidokkini karsinaan. Halin ja pusin tammaa vielä hetken. " Oot mulle niin rakas.... " Mutisin se kaulaan.
The End x))
Mukavan oloinen vapaapäivä teillä, Indi varmasti nautti! Hyvä että harjottelit vähän letitystäkin, niin saat tehdä Indiskälle kisohin sitten oikein hienot letit 8) - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Oct 27, 2010 18:19:24 GMT 2
27.10 ESTE REENIÄ!
Talutin Indin maneesiin. Katsoin nopeasti läpi kokoamani esteet. Ne olivat kutakuinkin 80cm luokkaa. Hymähdin ja laskin jalustimet alas. Venyttelin ihan nopeasti muutamaa lihasta, että pääsisin ilman jakkaraa selkään.
Verrytelimme käynnissä pitkin ohjin, kun joku tuli rikkomaan rauhamme. " Sori, saako tulla Riston kaa hyppii? " Elli kysyi saavuttuaan itsekin oven takaa. " Tietysti, mie sit hyppelen jonkun ajan päästä metrii tai yli, mut rakennetaan tarvittaes enemmän esteitä. " Lupailin ja vaihdoin kierros suuntaa.
Ellikin pääsi jo hetken päästä uralle. Tuntui mukavalle, kun seurassa oli melkein saman ikäinen. " Siehän oot lukiossa? " Tyttö kysyi hetken kuluttua. " Oisin, mut jäin luokalleni. " Vastasin hieman nolona. " Onnee vaan. " " No kiitos, mut etkös sie oo lukiossa? " " Jep " " Hei, mie vaihan suunnan ja lähen raviin! " Hihkaisin ja tein sen.
Indi innostui ja heitteli hetken päätään ylös-alas, kunnes sain sen takaisin ruotuun. Kevensin tahdikkaasti ja myötäilin käsilläni Indin pään liikkeisiin. " Kavaletti sarja! " Huudahdin ja ohjasin Indin sinne. Tamma ravasi ne mallikkaasti ja sai palkinnoksi paljon taputuksia. Ohjasin ratsuni uudestaan sarjalle. Ellikin ravaili jo ja tuli myös nuo.
Nostin laukan ja Indi laukkasi sarjan yli tyytyväisenä. Ohjailin sen 80cm portille, jonka Indi hyppäsi vaivatta. Taputin sitä kaulalle. Ohjasin sen myös pystyesteelle. Myötäsin esteeseen hyvin, vaikka aluksi en meinannut päästä hyppyyn mukaan ollenkaan.
" Mie korotan tän sataseen! " Huudahdin yhden pystyn luona kun olimme hyppineet jo puolituntia pienempiä. Olin noussut Indin selästä ja nyt nostin sini keltaista puomia korkeammalle.
Kurotuin taas takaisin selkään. Käyntäsin tamman kanssa uraa pitkin, kun Elli ja Risto hyppivät 80cm. " Ootsie testannu hyppäiskö toi jätkä metrii? " Kysyin hetken katseltuani parin yhteistyötä. " En oo, pitäskö? " " Kokeile, eihän se maksa mitään, ta voijaanhan myö tehä siitä ysikymppinenki. " Ehdotin. " Hei, tosi hyvä idea, hyppää vähän aikaa Indillä noita esteitä ja laitetaan sit yks ysikymppinen. " Elli innostui ja palasi uralle käyntäilemään.
Nostin ravivoltin jälkeen laukan. Istuin puolikevyessä istunnassa ja ohjasin Indiä metrin pystylle. Annoin tamman kiihdyttää vauhtiaan esteelle. Tamma ponnisti kevyesti ilmaan ja laskeutui ketterästi alas. Suunnistimme uusille esteille ja olimme pian hypänneet nekin.
" Siun vuoro " Sanoin kun olin laskenut metrin esteen 90cm. Katsoin Elliä joka ohjasi hienosti laukkaavan Riston esteelle. Hevonen katsoi estettä merkitsevästi ja hyppäsi sen oikein hienosti. Ellin ilme muuttui iloiseksi, joten hän kiersi muutaman esteen ja meni taas Riston selässä ysikymppiselle. Risto toisti saman kuin äsken. " Upeaa! " Hihkaisin vierestä ja ilman Ellin kysymyksiä, nostin esteen 95cm.
Elli katsoi minua hetken, mutta päättäväisesti nosti taas laukan ja ohjasi ratsunsa esteelle. Risto ponnisti hyppyyn sopivasta kohtaa, mutta tiputti silti ylimmän puomin. Elli ohjasi sen kuitenkin heti uudelleen esteelle, kun olin nostanut puomin takaisin.
" Hyvä! " Vingahdin ratsukon vierestä, kun Risto oli hypännyt nautittavan hienosti. " Nyt mennään kyllä loppu käynnit. " " Joo, nää pollet on ihan hikisiä, pitää varmaan pestä. " Sanoin ja taputin Indin kaulaa selästä käsin.
Kävelimme loppu käynnit kymmenessä minuutissa, mikä riitti oikein hyvin. Pompimme alas satulosita ja talutime hevoset talliin. Otin varusteet pois, tuolta hikiseltä isolta hevoselta. Talutin sen pesuboksiin ja huuhtelin vain nopeasti. Loimitin kauniin tytön ja laitoin sille vettä.
Menin käymään oleskeluhuoneessa, jossa olikin taas kivasti porukkaa. Kapusin kaapilleni ja ahdoin sinne kypärän ja muut tavarat. " Elli, mun kaa raivaa ne esteet! " Komensin kun olin juonut mehuani. " Jep " " Hei, mieki tuun! " Huusi Anni huoneen perältä. " No kiva, tuu sit maneesiin, mie meen jo! " Huudahdin meluisaan huoneeseen ja kävelin pihan poikki maneesille.
Olin raivaamassa jo toista estettä, kun tytöt tulivat. He rupesivat raivaamaan esteitä nopeasti. Aloitin neljännen esteen raivaamista ja huomasin, ettei esteitä enää ollut, muita kuin se. " Vihdoin " Huokaisin kun pääsimme talliin. " Niin, mun pitää kyl nyt mennä. " Anni sanoi ja kääntyi kuitenkin ovelta vielä minuun kun kysyin: " Oon mopol ja asun kai samassa suunnassa ku sie, joten haluutko kyydin? " Ehdotin Annille, joka riemastui. " Tietysti! Mulla oiski kaks kilsaa kotimatkaa kävellen, ei oikein kiinnosta! " Tuo naurahti ja nousi taakseni istumaan. " Sori, ei oo toista kypärää mukana, mutts mie ajan aika hiljaa. " " Ok. " Kaasuttelimme tallipihasta pois hämärtyvän syysiltaan.
Hih, näitä siun tarinoita on aina mukava lukea, kun ittelleni tulee näistä aina kaikenlaisia ideoita ja halua kirjottaa ("hei, Pipsahan vois treenailla esteitä jonkun kanssa... Tai sit se vois pitää jonkun tunnin. hmm... Tai mennä ilman jalustimia") Taas sujuva ja pitkä tarina, Indi toivottavasti kahmii itelleen nyt sijotuksia esteiltä, kun noin hyvää treeniä on saanut :3 (*pystyy sielunsa silmin näkemään Indin ruusuke kasan vieressä*) - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Oct 29, 2010 16:35:31 GMT 2
29.10 ONNEA ON...
Onnea on...
...hoitaa Indiä. ...ratsastaa sillä. ...pusutella Indin kanssa. ...laukkailla pitkin nummia tuon kanssa. ...rapsuttaa Indiä. ...rakastaa tammaa. ...olla Indin kanssa. <3
Joo, mistäköhän tuoki "runo" tuli, mut tuli kuitenkin : )-Emi
... se, että siulla on 38 TK:ta! :3 - Pipsa
|
|
|
Post by Emi on Nov 1, 2010 18:21:22 GMT 2
1.10 RUNOOtaas x ))
SINÄ, SINUT, SINUA Talutin sinut tarhasta, kiinnitin karsinaan ja harjasin. Hirnahtelit ystävillesi ja tömistelit jaloillasi. Puhdistin kaviot ja liiskasit minut. Tönäisin sinua, tönäisit takaisin. Naurahdin ja halasin.
Satuloin sinut ja kiristin vyötä. Se oli jotain työtä. Suitsin ja olin valmis. Sinä katsoit minua odottavana, kun avasin karsinan oven. Rynnit käytävälle, mutta sain sinut takaisin ruotuun. Talutin maneesiin, jossa ratsasti Jemppu ja Meeri, mukavine hoidokkineen. Nousin selkääsi ja rikoit penkin, jolta nousin selkääsi. Huokaisin ja toruin sinua lempeästi.
Käyntäilimme uraa pitkin. Kaiken maailman kiemurat tulivat tutuksi. Vaihdoin suuntaa ja nostin ravia. Sinä olit hetken haluton tekemään työtä, mutta suostuit pian yhteistyöhön.
Nostin pääty-ympyrällä laukan. Sinä innostuit ja pukitit. Naurahdin ja istuin satulaan. Laukkasimme monta kierrosta, sinä olit vielä innostneempi. Hiljensin raviin.
Jemppu laukkasi Vilillä ympyrällä. Sinä katsoit heitä ja pörähdit. Taputin sinua ja nautit kehuista. Meerin vuoro oli ohjata Risto ympyrälle, poika hanasi vastaan, mutta meni sille lopulta.
Lopettelimme pian ja olimme tallissa. Sinä ravasin karsinaasi ja hirnahdit Oletpa hidas, minä olen jo täällä!
Paijasin sinua, sinä nuolit naamaani. Sinut minä sain, armas hoidokkini. Sinut.
<3 Joo, jotain pehmoiluu? x))
|
|