|
Post by jemppu on Nov 19, 2010 15:15:18 GMT 2
Oltiin maastoilemas Hermaanin kanssa ja nappasin kuvan. =) Jemppu & Hermanni Attachments:
|
|
|
Post by jemppu on Nov 19, 2010 15:22:49 GMT 2
Runo Vilille
Vili ei ole suinkaan villi, eikä myöskään porupilli. Yhdessä ollaan oltu 3kk ja 8 päivää, ei meil oo yhtään huolen häivää! Valkoinen kuin satuponi, ei suinkaan yhtään turha koni. Yhdes ollaan nyt ja aina, arkena ja sunnuntaina. Ollaan koettu kaiken moista, tuoetaan toien toista!
Älkää ihmetelkö miks on tullu näin paljo hoitoja tänään, oon kipeenä niin oon ehtinyt. : )
|
|
|
Post by jemppu on Nov 20, 2010 12:27:47 GMT 2
Hoito Hermannin näkökulmasta 20.11.2010
Kävelin ympyrää tylsistyneenä tarhassa. Joku, ilmeisesti Emi meni hakemaan Indiä tarhasta. Hirnahdin Indille. Se hirnahti takaisin. Sitten tuli Jemppu ja otti minut. Innostuin aivan hirveästi! Jemppu harjasi minut. Hän jutteli minulle ystävällisesti. Sitten hän pani riimun narun uudelleen riimuuni. Luulin, että hän vie minut takaisin tarhaan. Mutta ei! Lähdimme reippaasti kävelemään maastoon. Ravailimme välillä vähän. Luntakin satoi.Sitten oli aika palata kotiin. Kotona Jemppu harjasi ja rapsutteli minua. Hän antoi minulle myös porkkanan palasen. Hän tosi kiva, kun lellii mua!
|
|
|
Post by jemppu on Nov 26, 2010 13:59:47 GMT 2
Esteitä 26.11.2010Koulun jälkeen menin suoraa Flieniin. Hain Vilin tarhasta. Vilin tunti oli peruttu, joten menisin ratsastamaan. Harjasin sen reippain vedoin. Sitten hain sen varusteet. Lämmitin Vilin kuolaimia ennen kuin panin ne ruunan suuhun. Vili otti kuolaimet vastaan heti. Sitten satuloin Vilin joka pullisteli. Toruin ruunaa vähän. Sitten panin kypärän päähäni ja lähdimme maneesiin. Siellä vielä kiristin satulavyön ja säädin jalustin hihnat. Nousin selkään. Joku oli meidän onneksemme jättänyt esteet kentälle. Juuri sopiviakin! Otimme alkukäynnit. Sitten kiristin ohjia ja vaihdoin suunnan. Otin pitkillä sivuilla ravia ja Vili ravasi reippaasti. Tein pari ravi volttia. Sitten otin käyntiä hetken, jotta Vili jaksaisi hypätä. Pienen ravipätkän jälkeen nostin laukan ja suuntasin sen esteelle. Hyppäsimme radan tässä järjestyksessä: Ristikko, pysty, ristikko ja okseri. Sotten menimme radan vielä toisin päin. Vili tiputti pystyllä. '' Moi! Kuinka menee?'' Rostia taluttava Elli kysyi. ''Hyvin.'' vastasin jatkaen: ''Mites teillä tuon toisen kimon kanssa?'' ''Hyvin meilläkin.'' Elli hymyili silittäen poninsa turpaa. Otin vielä ravia ja sitten vaihdoin suunnan ettemme törmäisisi Ellin ja Rostin kanssa. Päästin ohjat pitkiksi. Otimme Vilin kanssa oikein pitkät loppukäynnit. Elli pyysi minua jäämään Vilin kanssa, siltä varalta, että Rosti pelästyy. Jäin taluttamaan Viliä. Otimme vähän ravia. Kävin vaihtamassa esteet pienemmiksi. Talutin Viliä niiden yli ravissa. Sitten kaksi blondia ja kaksi kimoa lähtivät talliin. Riisuin Vilin. Sitten harjasin sitä pitkän aikaa. Putsasin kaviot. Hain Vilille porkkanan ja loimen. Panin porkkanan ruokakipthingy ja loimitin Vilin. Ruuna mutusteli pilkotun porkkanan tyytyväisenä. Vein Vilin tarhaan ottaen Hermannin samalla kertaa. Harjasin Hermanninkin. Panin sille riimun narun. Lähdin viemään sitä maneesiin. Otin toisen riimuvarren ja kypärän mukaan. Talutin sitä käynnissä ja ravissa. Vein sen ravissa esteille. Hermanni ei jaksanut hypätä joten juoksi niiden läpi. Korotin esteitä. Nyt Hermanni hyppäsi hyvin. Panin toisen riimunvarren sen riimuun. Talutin sen jakkaran viereen ja panin kypärän päähäni. Nousin orin selkään ja lähdin ohjaaman sitä käynnissä uralle. Kun olimme saaneet otettua alkukäynnit Emi tuli maneesiin Indin kanssa. Tervehdimme toisiamme. Sitten otin ravin. Suuntasin esteille. ''Hullu!'' Emi tuitti minua silmät pyöreinä. ''Kokeile joskus!'' sanoin. '' Joo... En ehkä näin isolla..'' Emi melkein kuiskasi. Lähdin ottamaan ravia. Sitten siirsin käyntiin. Otin käyntiä jonkin aikaa ja sitten hyppäsin pois Hermannin selästä. Otin toisen riimunvarren irti ja lähdin kävelyttämään Hermannia. Sitten vein sen talliin. Harjailin sitä ja putsasin kaviot. Loimitin senkin ja vein tarhaan. Jemppu, Vili & HermanniMukava ja virkistävä tarina! Kuitenkin se on aika nopea selkoista, enkä edes kerennyt älytä missä välissä Vilikin jo luikahti talliin. x) Joo ja mitähän mahtaa tarkoittaa ruokakipthingy? : )) Kuitenkin pituutta löytyi sopivasti, niinkuin sitä heaskelemmekin tässä. Tästä tk siulle Jemppuli! ~ EmiJuu tuli jotenki. Kai olin vähä sekasi... No korjasin sen nyt XD Mutta mitäs sul tarkottaa heaskelemme? -Jemppu
|
|
|
Post by jemppu on Nov 27, 2010 16:38:20 GMT 2
IIK! 27.11.2010
Olimme sopineet Meerin ja Mellun kanssa, että lähdemme iltamaastoon. Hain Hermannin ja toistenkin ratsut odotellessani heitä. Varimistin vielä, että kamera on varmasti mukana. Pian Meeri tuli talliin Mellu perässä. Kerroin heille hakeneeni jo Tuitsun ja Riston. Harjasimme ratsumme. Koristelimme ne heijastimilla. Panimme kypärät päähään ja talutimme ratsumme ulos. ''Hrr.. tääl on kylmä!'' Mellu sanoi. Nyökkäsimme Meerin kanssa. Lähdimme kävelemään maastoon Risto ja Meeri johdolla. Kello oli jo viisi. Sää oli kylmä ja oli jo pimeää. ''Oliko tää ihan viisas idea?'' kysyn tutisten kauhusta ja kylmästä. ''IIK!'' kuuluu kuin yhdestä suusta ja hevoset ryntäävät laukkaan. Jos Risto olisi viiemeisenä, se jyräisi meidät. Pidimme hoitsujamme harjoista. Pysyimme kyydissä ja saimme pysäytettyä hevoset.
'' Ei sie ketää ollu..'' vannotimme itsellemme. Pian joku tuli puskasta. Kannustimme Meerin käskystä laukkaan. Vähän matkan päästä kuulemme naurua; Emi nauraa kippurassa keskellä tietä. ''Emi! Mistä sä tiesit?'' Meeri kysyy tytöltä. '' Pipsa ja Elli kerto!'' Emi virnistää. Meeri ottaa Emin Riston selkään ja jatkamme matkaa. Otamme välillä ravia ja Emi joutuu tekemään töitä pysyäkseen suokin selässä. Käännymme suurella pellolla.
Loppu matkan otamme käyntiä. Ennen pihaa koemme vielä yllätyksen; Pipsa Odottaa meitä Indin kanssa risteyksessä. Emi hyppää Riston selästä ja lähdemme Flieniin. Nauramme hetken. Otamme urheilta hoitsuiltamme kamat. Harjaan Hermannin. Loimitan sen ja vien tarhaan.
Tuli lyhyt, kun on vaikee keskittyä. Pikkuveli (6v) kuuntelee Lordia ja kuvittelee olevansa keikalla! X)
|
|
|
Post by jemppu on Nov 28, 2010 13:32:25 GMT 2
Hypätään! 28.11.2010 Vilin kaviot tömisevät maassa kun kiidämme. Olemme suuntaamassa esteelle. Hyppy sujuu hienosti, niinkuin toinen ja kolmaskin.Anttekisi, kuvassa ei ole värejä. Pian saan kuva tinypicniin. (tai miten kirjotetaankaan) Attachments:
|
|
|
Post by jemppu on Nov 28, 2010 15:45:09 GMT 2
Hoito 28.11.2010
Olin ollut tallilla jo hetken. Hain Hermannin ja Emi sekä Meeri hakivat hoitsunsa myös. Meillä kaikilla oli tylsää. Kukaan ei jaksanut mennä ratsastamaan. Yht'äkkjiä Meeri keksi: ''Pidetään näyttelyharkat!'' Innostuimme ja harjasimme hoitsumme. Hinkkasin Hermannin niin kiiltäväksi kun sain. Sitten soitin Pipsalle: '' Moi, tota saako Hermannin harjaa vähä tasottaa? Me nimittäin pidetään näyttelyharkat. '' ''Joo, me voidaan tulla Ellin kans paikalle.'' Pipsa sanoi. Vastasin ja hain sakset. Aloin saksia Hermannin harjaa. Loppujen lopuksi se oli aika siisti. Öljysin orin kaviot ja selvitin hännän. Ihailin komeutta. Sitten hain kassistani Hermannin uuden riimun ja narun. Panin ne Hermannille.
Maneesissa talutimme hevosia, kun odotimme, että Elli ja Pipsa tulevat. Sitten maneesin ovi aukesi ja he tulivat. Heillä oli numerolaput mukana. He toivat ne. '' Indille ja Emille numero 1, Jemppu ja Hermanni 2 ja Meeri 3.'' Pipsa sanoi ja haimme laput. Kiinnitimme ne hevostemme riimuihin. Emi ja Indi lähti ensin. Pipsa ja Elli arvosteli ne. Sitten minä ja Hermanni. Sain aluksi melkein kiskoa Hermannia. Ravissa Hermanni jolkotteli vähän reippaammin.
Meerin vuoron jälkeen talliomistajat sanoi: '' Yhtä voittajaa ei ole. Ristolla ja Meerillä yhteistyö sujui. Emillä ja Indillä tulee hyvästä näyttämisestä. Jempulla ja Hermannilla tulee siitä, että sait Hermannin liikkumaan, vaikka se yritti jumittaa.'' Elli selosti.
Jäimme maneesiin hetkesi. Sitten menimme talliin. Hoidin Hermannin perusteellisesti. Vein sen tarhaan ja otin Vilin tilalle. Harjasin senkin. Vili käyttätyi oikein hyvin. Lämmitin kuolaimia 4 minuutia. Sitten panin sille suitset ja satulan. Vein sen maneesiin ja nousin selkään. Otin alkuverkat. Lyhensin ohjat ja tein voltteja. Ravailin ja laukkailin. Menin maapuomeja ja kavaletteja. Vili meni nätisti. Tein etu-osa käännöksiä. Sitten menimme köpöttelemään maastoon.
Harjasin Vilin. Putsasin lumiset kaviot. Loimitin sen ja jätin talliin. Menin pesemään kuolaimet. Kuivasin ne. Niputin suitset. Otin satulan ja vein sen varuste huoneeseen. Menin vielä rapsuttelemaan Viliä. Loimitin sen ja jätin karsinaan.
Tässä oli jo ihan mukavasti pituutta, hyvä! Sujuvammaksi tarinan saisi kuitenkin kirjoittamalla pidempiä lauseita ja kuvailua, esim. "Harjasin Vilin kaikessa rauhassa ja putsasin sen pienet kaviot, joihin oli tullut paljon lunta. Kävin hakemassa ruunan ruudullisen loimen, jonka laitoin huolellisesti ponille". - P
|
|
|
Post by jemppu ei kirj on Jan 2, 2011 14:33:18 GMT 2
Kone ei päästä kirjautuun...
Nopeaan 2.1.2011 Hain Vilin ja Hermannin. Harjasin Hermannin ja varustin sen. Olin pyytänyt Elliä harjaamaan Vilin. Otin pisimmän riimunvarren minkä löysin, ja liitin sen Vilin riimuun. Nousin Hermannin selkään ja lähdin köpöttelemään maastoon pitäen riimun narusta kiinni. menimme pitkän lenkin rauhallisesti maastossa. Otin molemmat siksi, että en ehkä enään ehtisi hoitaa näitä. Flienissä harjasin nämä kaksi kultaa... JATKUU...
|
|
|
Post by jemppu ei kirj on Jan 2, 2011 14:46:26 GMT 2
Vein molemmat karsinoihinsa. Istuin Hermannin karsinassa halaillen sitä. Surullista. Mutta kaikki päättyy aikanaan... Annoin Hermannille porkkanan. Jäin vielä hetkeksi halailemaan sitä. Sitten vaihdoin paikan Vilin karsinaan. Istuin Vilinkin karsinassa pitkään halaillen ja rapsutellen sitä. Annoin Vilillekin porkkanan. Halailin tätäkin vielä. Emi ruli Indin kanssa talliin. ''Kuulitko sä jo...'' sanoin. ''Joo.'' tyttö vastasi myös surullisena. Vein Vilin ja hermannin tarhoihin. Rapsuttelin niitä hyvin pitkää. Kyynel vierähti silmäkulmaani. menin talliin. Pipsa tuli talliin. Halasin tätä kiittäen kaikesta, mitä olin kokenut Flienissä. Kävin vielä Ellikin luona. Halasin myös tätä. '' kiitos kaikesta.'' sanoin. kävin katsomassa mitä indi ja Emi puuhasivat. ''Saas nädhä ehdinkö käydä täällä enään...'' sanoin. Halasin Emiä. ''Nähdään vielä.'' sanoin. Taputin Indiäkin vielä kaulalle. Kiersin kaikki ltarhat. Kyyneleitä tippui poskilleni. Kävin rutistamassa hoitoponejani kunnolla. '' Hei hei Flien.'' kuiskasin lähtiessäni. '' Hei hei. Säilytte ielessäni aina'' Itkin kävellesä kotiin.
Kiitos kaikesta kaikille! En tiädä ehdinkö käymään täällä, mutta yritän. <3: jemppu
|
|
jemppu ei kirjautunut
Guest
|
Post by jemppu ei kirjautunut on Jan 3, 2011 16:14:52 GMT 2
Rakkaat Hain Vilin tarhasta. Olisin toivonut, että tämä ei lopu koskaan. Harjailin Viliä muistellen aikoja. Muistan kun osallistuin kisoihin Vilillä, muistan maastoretket, muistan päivän kun Viliä alkaa hoitaa sain. Halin ja rapsuttelin kaspianponia. Valkoinen poni työnsi päänsä syliini. Istuin siinä. Letitin sen otsaatukan. Kuurasin pikkuisen ponin niin hyvin kuin pystyin. Menin vielä taluttelemaan sitä pihaan. Vein sen karsinaan ja hain sen oranssin fleeceloimen. Vein Vilin haikeana tarhaan. Sitten otin Hermannin. Harjasin senkin. Istuin karsinassa ja rapstuttelin sitä.
'' Jemppu!'' Wicca melkein huusi. Mumisin jotain ja huomasin, että olin nukahtanut. Taputin Hermannia ja huomasin nukkuneeni 20 min. Loimitin Hermannin. Orilla oli uusi turkoosi loimi. Valitsin sen. Talutin Hermannia kierroksen ja vein sen tarhaan. Otin siitä pari valokuvaa. Kävin vielä Vilin luona. Kuvasin sitäkin ja menin talliin. Hyvästelin Wican, Annin ja Meerin.
|
|
|
Post by jemppu on Jan 4, 2011 16:57:10 GMT 2
Olin kuitnekin tullut vielä tallille, vaikka pakkasta olikin - 22 astetta. Kävelin Vilin tarhan ohi. '' Vili! Ooksä repiny loimes?! Hyi hyi!'' toruin Viliä, jonka loimi oli puoliksi riekaleina. Hain Vilin tarhasta talliin. Elli harjaili Rostia. ''Moi Elli. Onko Vilillä toista tarhaloimee?'' kysyin. Elli vilkaisi Viliä. '' Ei, mut Pipsa on kaupungilla. Mä soitan sille et tuo.'' nainen vastasi. Otin riekaleisen loimen Vililtä, ja vein sen pois samalla kun hain harjat. Kävelin Vilin karsinaan ja aloin harjata sitä. Kun olin saanut lumet pois, putsasin ponin lumiset kaviot. Jätin sen karsinaan ja menin hakemaan Hermannia. Otin orin tarhasta ja talutin sen reippaasti talliin. Harjasin orin ja loimitin sen. Taputin sitä kaulalle ja laitoin riimunvarren sen riimun lähtien taluttamaan sitä ulos. Taluttelin sitä pihassa. Vein sen sitten maastolenkille. Kun tulimme takaisin, Pipsa oli tullut ja tuonut Vilille hienon loimen. Harjasin Hermaanin ja lomitin sen. Vein sen tarhaan ja huomasin tilsat Hermaanin kavioissa. Putsasin ne tikulla. Harjasin Viliä ennen kuin loimitin sen. Panin hienon sinisen loimen sille, toivoen, ettei se repisi sitä. Vein sen tarhaan ja lähdin satulahuoneeseen. Keitin teetä. Juotuani teen, aloin puhdistamaan varusteita. Attachments:
|
|
|
Post by jemppu on Jan 14, 2011 20:04:34 GMT 2
Vuosipäivä 14.1.2011"On vuosi siit kun Hermannia hoitaa alkaan sain, nyt tänään sitä juhlitaan!" lähetin tallilaisille viestillä. Kirmasin tallille. Halasin Hermannia syvään. " Onko siitä tosiaan vuosi!?" mietin. Niin, tosiaan siitä on vuosi! ♥ Ilman, Flieniä, eio olisi tätä ihanaa päivää! ♥ Kiitos! T: Jemppu Attachments:
|
|